Ahad, 29 Mac 2009

Antara yang pernah dan sedang berbunga

Inilah sebahagian daripada koleksi orkid yang ada dirumah.....



Ceologyne Rochusseni yang ni selalu berbunga pada bulan Desember je..
Catasetum Hybrid ni dah banyak anaknya dialihkan.Jika ada sesiapa yang berminat bolehlah kita barter ye.......

Spatho yang rajin berbunga
Spatho puteh ni pun sentiasa berbunga...


Lama juga nak tunggu vanda ni berbunga.Beli kat nursery dekat dgn rumah mak mertuaku..RM20 je.Tak taulah kenapa murah bangat.

BLC Port Of Paradise.Bunga besar dalam 6"
Hanis bersama Gigentea Spot.Lebih besar dari badannya...
Inilah bunganya...
Dendrobium Lowii
Dendrobium Gotton Sunray.Ini pun dah banyak anaknya telah dialihkan.Aktif beranak.....
Phal sp Fuscata.Diambil sendiri oleh suami kawan saya di sebuah hutan di utara malaysia.Hidup diatas pokok yang tingginya lebih kurang 40 kaki tingginya...
Pokok phal Fuscata
Adakah ini catasetum sp @ hybrid
Inilah ceologyne asperata yang dapat diambil dari hutan yang sama.He...he.... dapat free je...
Dah lama cari pokok ni.Akhirnya bertemu juga.


Gigentea Red
Satu-satunya jewel orkid yang ada dalam koleksi
Cattleya Mery Song

Khamis, 26 Mac 2009

Antara orkid yang dibeli.

Ada lagi gambar yang nak dikongsi tapi ada pada handphone abe sayalah.
Bulbo ni beli kat org asli .RM2 (4 ubi).
Pokok ni beli kat orang asli semasa turun dari CH.RM5 je..serumpun
Bunganya




Pondok Orkid & Bunganya

Close up bunganya

Nak minta tolong saya x tau ID pokok ni.Kata tuan punya nursery, pokok ni dari Species Afrika.Bunganya macam plastik dan berbau sangat harum sepanjang hari.


Mariposa ni beli kat Cameron Highland.

Blc Sanyong Ruby

Inilah bunganya.Sebenarnya bunga keluar bergugus.Tapi...hik...hik..yg sedihnya dah dipetik oleh anak jiran yang bermain di rumahku.

Species Gongora......x ingat namanya.Beli kat kawan.Katanya import dari Amerika.


Geram tengok daunnya yang lebar dan panjang dalam 1kaki 1/2.

Tunggul ni saya dapat kat rmh mak mertua di Muar.Tunggul pokok duku.Saya lekatkan phal sp disitu.Ada yang dibeli ,diberi percuma dan yang dicari sendiri....

Ini pula koleksi orkid hutan


Inilah pondok orkid saya sementara menunggu bajet utk diupgradekan...

Bercuti ke Cameron Highland

Inilah antara orkid yang berlambak di Cameron Highland.Masaalahnya pokok ni berbunga di kawasan tanah tinggi sahaja.Ada beli sepokok RM45. Saja nak try test...lagipun geram tengokkan bunganya yang cantik dan tebal...







Isnin, 23 Mac 2009

Banyak lagi gambar yang x sempat saya upload.Insyaalah dlm masa terdekat ni.............

Sedang Mekar............


Ceologyne baru nak mekar.X tau namanya.Boleh sesiapa tlg beri ID.
Calante bunga puteh

x tahu namanya.Beli di cameron highland.Lama nak tunggu cik kak berbunga

Limbata

Bunga Raya ni unik sikit pada warnanya.Suka sangat tengok ada campuran empat warna disitu.Kelopaknya yang berwarna gold,didalamnya ada warna puteh dan merah.Petalnya pula warna oren terang.Hanya satu saja yg ada dlm koleksi.





Khamis, 19 Mac 2009